Tajwid (mooi reciteren) en Hifz (Qur’an memoriseren) voor kinderen op de Fahm-manier. Dat wil zeggen mèt begrip. We zetten tien soerah’s centraal, al-Fatiha en de laatste 9 Soera’s van de Qur’ān. We leren deze tien met begrip van de betekenis en leren het mooi reciteren ervan. De lessen zijn volgens de Hafs ‘an ‘Asim recitatiestijl. Alle kinderen van alle leeftijden zijn welkom. Na aanmelding vragen we wat meer informatie en worden de kinderen op hun eigen niveau ingedeeld.
Opbouw van de lessen:
11-bijeenkomsten – 10 soerahs- juiste articulatie, juiste recitatie, verdiepende uitleg en vertaling.
- Al-Fatiha (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Quraysh (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Al-Mā‘ūn (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Al-Kawthar (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Al-Kāfirūn (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- An-Naṣr (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Al-Masad (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Al-Ikhlāṣ (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Al-Falaq (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- An-Nās (klik hier voor voorbeeld recitatie)
- Ceremonie en feestelijke afsluiting
Afhankelijk van het aantal aanmeldingen en het beginniveau van de kinderen maken we meerdere (kleine) groepen. Tajwid wordt door meester Hakan gegeven, uitleg van de betekenis door ustaadhah Anne. De cursus zal uit drie onderdelen bestaan:
- Leren reciteren (tajwid), zowel voor beginners als voor gevorderden. Daarbij worden – waar mogelijk en passend bij het niveau van de kinderen – ook de relevante tajwīd-regels besproken. Wanneer dit te moeilijk is, ligt de nadruk vooral op het leren door goed te luisteren naar de voorbeeldrecitatie van de docent en naar de toegestuurde opnames. Deze methode staat ook bekend als fami muḥsin (vrij vertaald: ‘de mond van de voorbeeldgever’). D
- Memoriseren (hifz) (vooral ook thuis).
- Nederlandse vertaling en uitleg over de soerah van de week. Hierbij worden passend bij de leeftijd creatieve werkvormen toegepast.
Thuis gaan de kinderen de soerah van de week zo goed mogelijk uit hun hoofd leren. Voor ouders opgelet: dit vraagt ook commitment van de ouders om de kinderen hierin te motiveren / begeleiden. Uiterlijk donderdagavond mogen ze een geluidsopname opsturen met hun recitatie, waar meester Hakan vervolgens feedback op zal geven. Zondag’s reciteren ze de soerah live voor de docent. Alle kinderen zullen een afvinkvel krijgen. Daarop wordt bijgehouden in hoeverre de soerah is gememoriseerd. Door de weeks kunnen de kinderen een voice-appje sturen naar meester Hakan en kunnen zij ook tussentijds zichzelf verbeteren.
DOCENTEN:
Hakan Akkas
Drs. Anne Dijk
BIO: Meester Hakan staat in het dagelijks leven voor de klas op een montessorischool in Amsterdam. Daar geeft hij informatica en leert hij de leerlingen de fijne kneepjes van het programmeren. Het reciteren van de Qur’an en het op de juiste manier toepassen van de Tajweedregels heeft hij vooral op informele basis geleerd van verschillende imams. Hij draagt zijn kennis graag over aan de nieuwe generaties.
Ustaadhah Anne is islamitisch theoloog, opricher van Fahm Instituut en ontwikkeld als academisch onderzoeker methodieken. Ze ontwikkelde een islam- en waldorfgeinspireerde lesmethode voor baissscholen, waarop de FahMiNi methodiek ook gebaseerd is.
WANNEER:
Start 4 januari – 8 maart lessen (10 x) zondagochtend 09.30-11.00
Feestelijke bijeenkomst zaterdag 14 maart – plus iftar (18.40)
DOELGROEP: alle kinderen welkom
WAAR: Witharen, Fahm HOME
PRIJS: 125, –
Doneer lessen aan iemand! Betaal x bedrag extra:
Draag actief bij aan Qur’anonderwijs!
“De besten onder jullie zijn degenen die de Koran leren en aan anderen onderwijzen”.
~ Sahih al-Boekhari – 5027
LEERDOELEN: Na deze cursus is de cursist in staat om de 10 soerah’s te reciteren volgens de recitatiefstijl van Hafs ‘an ‘Asim. Hij/zij heeft meer begrip (fahm) gekregen van de 10 behandelde soerah’s.

Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.